90-luvulla televisiossa esitettiin sokerimainos, jossa esiintyi neekeri, mutta sen jälkeen eikä juuri sitä ennenkään 80-luvun puolivälin jälkeen, jolloin neekeri sanana ja käsitteenä muuttui tabuksi, neekeriä tai ählämiä ei koskaan ole nähty tv- tai lehtimainoksissa.
Aikaisemmin neekerillä oli kaupallista arvoa, ja sitä hyödynnettiin markkinoinnissa. Nämä mainokset olivat myös hauskoja.
http://zulublogi.blogspot.com/2009/02/neekeri-aiheisia-mainoksia.html
Kansainvälisissä tv-mainoksissa, joita esitetään joskus myös Suomen televisiossa, esiintyy neekereitä. Syynä siihen lieneekin amerikkalainen ”pakollinen nekru” -periaate, jonka mukaan neekereitä täytyy ripotella sopivasti mainoksiin, tv-sarjoihin, elokuviin ja muihin näkyviin paikkoihin.

Se, että tv- ja lehtimainoksissa ei käytetä neekereitä tai ählämeitä, vaikka nämä edustavatkin jatkuvasti kasvavaa ostajakuntaa, ei ole mitään muuta kuin rodullista syrjintää, jota tavataan kutsua myös rasismiksi. Neekerien ja ählämien pitäisi nousta vaatimaan oikeuksiaan ja tasaveroista kohtelua markkinoinnissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita selvästi ja kohteliaasti