keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Thelma & Louise

Sub-tv esitti maanantaina kaikkien feministien suosikkielokuvan Thelma ja Louise. Susan Sarandonin esittämä kahvilan tarjoilijana työskentelevä Louise ja Geena Davisin esittämä nyrkin ja hellan välissä elävä Thelma päättivät lähteä hieman pitämään hauskaa ja tuulettumaan, johon tarkoitukseen avoauto onkin mitä mainioin.

Kuten yleensäkin, alkoholi, huono seura ja ”vapaus” olivat liikaa vapauteen tottumattomalle Thelmalle, minkä seurauksena räväkämpi Louise ampui Thelman aseella kuoliaaksi miehen, joka halusi vain tehdä hieman lähempää tuttavuutta Thelman kanssa arkansasilaisen soittoruokalan parkkipaikalla.

Thelman tyhmyyden vuoksi Louisen saamat rahat pakomatkaa varten varastettiin, minkä seurauksena Thelma päätti ryöstää kaupan tavalla, jonka hänelle kertoi rahat varastanut pikkurikollinen. Näin Thelmastakin tuli poliisin etsimä rikollinen, aseellisen ryöstön tekijä.

Jos älyä on niukanlaisesti niin kuin Thelmalla ja Louisella, siitä ei voi seurata mitään hyvää, minkä elokuvan loppu kertoo. Thelman oikea paikka olisikin ollut miehensä nyrkin ja lieden välissä.

Minkähän vuoksi Suomessa ei ole tehty suomalaista versiota elokuvasta eli Elma ja Liisa -elokuvaa? Sille olisi kaiken muun tehdyn roskan joukossa ollut varma tilaus. Tekijäksi sopisi parhaiten huonoista elokuvistaan tunnettu Timo Koivusalo.

Elman ja Liisan kotipaikaksi sopisi hyvin Pohjois-Savossa sijaitseva Kiuruvesi, joka on samanlainen junttila ja peräkylä kuin alkuperäiselokuvan arkansasilainen pikkukaupunki. Elma olisi esikuvansa mukaisesti ”kotirouva”, ja Liisa työskentelisi baariapulaisena paikallisella TB:llä.

Elma ja Liisa päättäisivät lähteä hieman irrottelemaan ja lainaisivat Elman miehen huonokuntoista vuoden -92 Opel Astra -autoa, joka suunnattaisiin kohti suurta maailmaa, joka olisi kiuruvetisessä näkökulmassa Kuopio.

Muutama ryyppy kuopiolaiskuppilassa ja parit lambadat savolaisjuntin kanssa saisivat Elman sekaisin, ja oloa lähdettäisiin selvittämään ulos Kuopion torilla sijaitsevan kalakukkokojun taakse, jossa käynnistyisi kohtalokas tapahtumaketju, kun kesken kaiken paikalle osuva Liisa löisi ostamallaan kalakukolla Elman uutta poikakaveria päähän, minkä seurauksena tämä horjahtaisi ja löisi päänsä kuolettavasti kojun tukirakenteisiin.

Tuosta alkaisi Elman ja Liisan pakomatka, jota lähtisivät seuraamaan kaikki poliisin käytettävissä olevat yksiköt Karhukopla mukaan lukien.

2 kommenttia:

  1. Timo Koivusalo on paskin suomalainen elokuvaohjaaja koskaan. Myös ne viihdeohjelmat, joissa hän on juontaja, ovat täyttä paskaa. Timo Koivusalo on kaikenkaikkiaan hyvin vastenmielinen tapaus ja ilman hänen aikaansaannoksiaan suomalaisen TV- ja elokuvaviihteen keskiarvosana nousisi selvästi. On ihmeellistä, että nimenomaan hän on päätynyt (päästetty) tekemään elokuvia eräistä suomen mielenkiintoisimmista ja vetovoimaisimmista artisteista. Asiaa pahentaa se, että hän on hiljattain tehnyt elokuvan esimerkiksi Irwinistä ja tästä samasta syystä emme tule näkemään koskaan oikean elokuvaohjaajan ja käsikirjoittajan hyvää Irwin-elokuvaa. Timo on ikäänkuin varannut jo tämän tontin.

    Mutta Elma ja Liisa -elokuvan hän voisi tosiaan tehdä. Thelman voisi muuten korvata Mervi Nykänen, jota Matti ensin pätkii kotona kännipäissään. Bratt Pittin voisi korvata Henry Saari, joka panisi Thelmaa perseeseen Louisen kuvatessa vieressä kännykän videokameralla ja levittäen clipin You Tubeen ja amatööripornosivuille. Poliisit jäljittäisivät kaksikkoa juuri näiden pornopätkien ja internetin avulla, näin elokuva tulisi samalla päivitettyä 2010-luvulle.

    VastaaPoista
  2. Vielä pahempi Irwin-elokuvan kannalta oli Wexi Salmen "konsulttityö", joka tarkoitti Irwin-elokuvan olevan oikeastaan elokuva Wexi Salmesta.

    VastaaPoista

Kirjoita selvästi ja kohteliaasti

Site Meter