perjantai 23. lokakuuta 2009

Myydään pikavippiyritys

Kauppalehden Yrityskaupat-osiossa on myynti-ilmoitus, jossa kaupataan pikavippiyritystä.

Kuvaus:

- Antaa pikavippejä 60-200 euroon 14 vrk:n laina-ajalla
- Palvelu toimii suoraan tekstiviesteillä tai netissä
- Vuositasolla yli 40.000 lainasopimusta
- Vaihto yli 5 miljoonaa euroa vuodessa

Lisäksi kerrotaan seuraavat tiedot:

- Hintapyyntö: 1 500 000 €
- Liikevaihto: 1 136 000 €
- Henkilökunnan lukumäärä: 2

Jokin ei nyt oikein täsmää. Kuvaus-kohdassa liikevaihdon kerrotaan olevan yli 5 miljoonaa euroa vuodessa, kun taas alempana liikevaihto onkin ”vain” 1 136 000 euroa.

Myynti-ilmoitus näyttää olevan samanlaista kusetusta kuin koko pikavippialan toimintaidea. Liikevaihtojen ero on ”vain” noin viisinkertainen. Kumpi on oikea?

Kukahan olisi niin hullu, että maksaisi kyseisestä ”yrityksestä” 1,5 miljoonaa euroa? Ostajakandidaatti olisi ehdottomasti akuutin psykiatrisen hoidon tarpeessa.

Kuka tahansa riittävän härski kansalainen voisi perustaa samanlaisen ”kultakaivoksen”, johon tarvittaisiin vain rekisteröity yritys, tietokone internet-liittymineen, pankkitili, pääsy luottotietoihin ja pari palkattua työntekijää tekemään tätä ”työtä”. Vaikein tehtävä olisi tietenkin löytää uusia kusetettavia (joita ala kutsuu ”asiakkaiksi”).

Jos em. ”yrityksestä” haluaisi saada lisätietoja, ne saisi vain allekirjoitettua salassapitosopimusta vastaan. Mikähän myytävänä olevassa pikavippiyrityksessä on nyt niin salaista, että sen yritystietoja, jotka ovat (yrityksen koon ja tyypin mukaan enemmän tai vähemmän) julkisia, ettei niitä saa levitellä eteenpäin?

Mikähän mahtaa olla myyjän motiivi? Tuskinpa kukaan luopuisi vapaaehtoisesti kannattavasta yrityksestä. Vai onkohan myyjä saanut omantunnon pistoksen harjoitettuaan kyseistä kusetusbisnestä? Pyydetty myyntihinta ei tosin tue tätä olettamusta.

Motiivi taitaa olla se, että saatuaan tämän myytyä (mikä ei tule kyllä ikimaailmassa tapahtumaan) myyjä perustaa uuden yhtiön, jonka toiminta käynnistetään ja joka sitten myydään jälleen, kun se on saanut ”riittävästi” asiakkaita ja liikevaihtoa (miten se sitten lasketaankin). Kustannukset siitä ovat (omasta työpanoksesta riippuen) 15–20 tuhatta euroa.

Zulublogi kertoi kesäkuussa yhdestä pikavippikusettajasta ja siitä, miksi alaa voidaan perustellusti kutsua kusetusalaksi.

http://zulublogi.blogspot.com/2009/06/vippiasemafi.html

1 kommentti:

Kirjoita selvästi ja kohteliaasti

Site Meter